Thursday, September 17, 2009

100 motors per minuut

Vrijdag 17 September...

Starbucks, Jakarta.

de straten zijn bijna LEEG!

het is mudik, aan het einde van de ramadan vertrekt iedereen naar zijn/haar geboorte plaats of ouderlijk huis om Idul Fitri (suikerfeest) te vieren.

Ik ga met Nana naar Cirebon.

Zo meteen nog meer kadoos kopen en dan morgen proberen om een plaats te veroveren in de trein.

Op het nieuws laten ze beelden zien van gigantische massa's mensen die zich allemaal in de trein coupe proberen te wurmen... Gelukkig heb ik rugby training gehad en kan ik met Nana onder mijn arm in scrum style de trein in! Het is erg stil in Jakarta, maar op alle wegen naar andere plaatsen is het waanzinnig druk. reporters staan naast de snelweg om te laten zien hoe de exodus verloopt... Ongelovelijk! Nog even en ik zit er midden in! Het verkeer wordt gemeten in motorfietsen... Op de rijksweg naar Cirebon (Nana's stad) is het verkeer momenteel 100 motorfietsen per minuut... ha ha ha!



Selamat Idul Fitri!

And for all muslim brothers and sisters; mohon maaf lahir dan batin!

No comments: